Een aanrijding aangeven met Crashform kan nu ook met twee smartphones

Wie betrokken is bij een aanrijding kan voor de ongevalsaangifte gebruik maken van de app Crashform. Tot voor kort kon je deze toepassing slechts op één smartphone gebruiken om het ongeval aan te geven. Voortaan kunnen beide partijen elk hun smartphone gebruiken. Die nieuwigheid zal volgens Assuralia het gebruik van Crashform boosten.

“De aangifte van een aanrijding via Crashform betekent zowel voor de verzekerden als voor de verzekeraars pure tijdswinst”, benadrukt de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen. Het gebruik van de app verkleint bovendien het risico van foutjes of onvolledige informatie.

Wie Crashform installeert op zijn smartphone hoeft niet te wachten op een ongeval om de app even uit te proberen. De startpagina van de app heeft een demo-knop die de consument toelaat om de toepassing reeds te verkennen. Een aantal FAQ’s verduidelijken ook wat precies de bedoeling is van elke stap bij de digitale aangifte. Zo krijg je alvast wat vertrouwen in het gebruik ervan op het moment dat je als bestuurder bij een aanrijding betrokken bent.

Elk jaar heeft 1 bestuurder op 16 de app of het aangifteformulier nodig. Volgens Assuralia veroorzaken 6 % van de bestuurders/verzekeringsnemers in België binnen het jaar een ongeval (cijfers 2019). De meest voorkomende botsingen zijn de volgende:

1. Aanrijding met stilstaand voertuig (30%)

2. Kop-staartaanrijding (25%)

3. Voertuig voert maneuver uit (22%)

Gegevens scannen of invullen

Assuralia raadt de gebruikers van de app aan om van tevoren de verzekeringsgegevens in te vullen. Dat kan meestal automatisch, want heel wat verzekeraars bieden op het verzekeringsbewijs (de vroegere ‘groene kaart’) een QR-code aan die je kan scannen. Daarnaast zijn nog een paar persoonlijke gegevens vereist. Die gegevens klaarzetten betekent extra tijdswinst wanneer je een ongeval moet aangeven.

De ongevalsaangifte via Crashform komt onmiddellijk terecht in je eigen mailbox en in die van je verzekeraar. De eventuele tussenpersoon ontvangt gelijktijdig een kopie als je diens e-mailadres vermeld hebt.

Als je de app gebruikt zijn de betrokken verzekeraars veel sneller op de hoogte van het ongeval en kan de regeling (expertise, schadebegroting, herstelling,…) een pak sneller gebeuren dan wanneer je gebruik maakt van het klassieke, papieren Europees aangifteformulier.

Nu beide partijen betrokken bij een aanrijding elk de eigen smartphone kunnen gebruiken voor de aangifte (een onverwacht voordeel in Covid-tijden), gaat Assuralia de app Crashform bij een aantal doelgroepen promoten via de social media. ​ De beroepsvereniging rekent ook op de verzekeringsondernemingen en -tussenpersonen om de app bij hun klanten beter bekend te maken of om de app te integreren in eigen digitale toepassingen.

Crashform is beschikbaar in Google Play en App Store.

Persberichten in je mailbox